تحذير مركز المعلومات الدوائية التابع لوزارة الصحة والسكان من استخدام البخور الجديد للبعوض «الناموس»

انتشر حديثا في الأسواق المصرية ما يسمى ب"بخور البعوض" حيث يستخدم هذا البخور لطرد البعوض و الحد من الأمراض المحتمل أن ينقلها ولكن هل من الممكن أن يسبب هذا البخور الأمراض؟ هل استنشاق الدخان الناتج من حرق بخور البعوض حقا له نفس تأثير تدخين علبة من السجائر؟
باختصار، هل يمكننا استخدام بخورالبعوض لحماية عائلتنا من لدغات البعوض؟
إليكم التاريخ الفعلي لهذا البخور ...
لقرون مضت كنا نحرق المواد، وخاصة النباتات العطرية، لتجنب البعوض
هذا الدخان له رائحة كريهة يمكنه في كثير من الأحيان إبعاد أسراب البعوض التى تقوم بإمتصاص الدم من الإنسان
اكتسب استخدام البيرثروم في البخور شعبية واسعة وأصبحت ممارسة شائعة في قارة آسيا
ولكن لم يكن معروفا حتى أوائل 1900 م إلى أن ظهر بخور البعوض عن طريق رجال الأعمال اليابانيين ويحتوي بخور البعوض الحديث على المبيد الحشري البيريثرويد، والذي يلعب دورا أساسيا في كثير من البيوت المصرية خاصة خلال فصل الصيف حيث يستخدمة الملايين من الأسر كمصدر رئيسي للوقاية من الأمراض التي تنتقل عن طريق البعوض نظرا لرخص ثمنة وفعاليته بشكل عام.
و هنا نكرر السؤال مرة أخري : هل يمكن أن يسبب إستخدام بخور البعوض لنا العديد من الأمراض أم أنه يقلل من مخاطر الأمراض التي تنتقل عن طريق عضة البعوض؟
هناك قلق متزايد إزاء الآثار الصحية الضارة المرتبطة بإستخدام بخور البعوض في المنزل و مؤخرا أثيرت مسألة الآثار الصحية المحتملة المرتبطة ببخورالبعوض فى المؤتمر الوطني الثامن والأربعين للكلية الهندية للحساسية والربو والمناعة التي أكدت "أن إشعال أحد بخور البعوض فى غرفة مغلقة يعادل تدخين ما يقرب من 100 سيجارة".
كما أنه قد أجريت دراسة على بخور البعوض أن بعض بخور البعوض يحتوي على الأثير ثماني الكلور الثنائي (s-2) و أنه خلال اشتعال البخور ينتج عنه مواد مسرطنة للرئة قوية للغاية كمنتج ثانوي يسمى (مكرر (كلوروميثيل) الأثير (BCME)).و لحسن الحظ، S-2 محظور في العديد من البلدان
لم يعد يستخدم تجاريا في الولايات المتحدة و أصدرت سلطات هونغ كونغ بيانا في عام 2005 بشأن مصادرة بخور البعوض الذى يحتوي على S-2بسبب تقارير عن المخاطر المرتبطة به.
و هناك دراسة تحت عنوان "انبعاثات بخور البعوض والآثار الصحية" حللت مكونات بخور البعوض المتوفر في أسواق الصين وماليزيا ووجدت أن استخدام بخور البعوض في غرفة مغلقة قد يشكل "مخاطر صحية خطيرة ومزمنة " لأن الجسيمات الدقيقة الصادرة من بخور بعوض واحد يساوي تدخين 137 سيجارة والاستخدام المنتظم لبخور البعوض قد يؤدي إلى التهابات الرئة المختلفة
لتصبح عاملا لتحفيز المرض بالسرطان
تتمثل المشكلة في مصر أن بخور البعوض يباع دون عبوات أو إرشادات توضح المواد الكيميائية المستخدمة في تصنيعه و لا نستطيع أن نتأكد من إحتوائه أو خلوه من مادة ال(s-2)
📌لذلك مركز المعلومات الدوائية المصري
بوزارة الصحة يقدم لكم بعض النصائح عندالاضطرار لإستخدام هذا المنتج:
1. لا تستخدم بخور الناموس اذا كان مجهول المصدر وغير موضح عليه بيان بالمكونات والتركيب
2. في حالة الاضطرارلإستخدامة
يمكن استخدامة كل فتره كبيره
3. يجب استخدمه في مكان مفتوح بعيدا عن الغرف المغلقة
4. استخدم الوسائل الطبيعية مثل الزيوت العطرية التى أثبتت كفائتها فى درء البعوض مثل:
-زيت السيترونيلا
-زيت القرنفل
-زيت الإيوكالبتس
-زيت اللافندر


☠️ Caution
Mosquito coils danger
We burn them to beat the bite of mosquitoes but could they actually be making us sick? Is breathing the smoke from a smouldering mosquito coil really the same as smoking a pack of cigarettes?
In summary, should I use mosquito coils to protect my family from mosquito bites?
Here is the background…
For centuries we’ve burnt substances, particularly aromatic plants, to keep mosquitoes away. The clouds of smelly smoke can often ward off the swarms of blood sucking mosquitoes.
The use of pyrethrum in incense gained popularity and became common practice in Asia but it wasn’t until the early 1900s that the mosquito coil was born thanks to Japanese entreprene (mosquito-killing incense).
Modern mosquito coils, mostly containing the pyrethroid insecticides, are an almost permanent fixture at camp sites and backyard during summer. Millions of families across the tropics use them as their primary source of mosquito-borne disease prevention. They’re cheap and generally effective. We burn them to reduce the risks of mosquito-borne disease but could they actually be making us sick?
There is growing concern about the adverse health impacts associated with the burning of mosquito coils and sticks indoors. A recently presentation to the 48th National Conference of Indian College of Allergy, Asthma and Applied Immunology has again raised the issue of potential health impacts associated with mosquito coils that ensures“Burning one mosquito coil in a closed room amounts to smoking roughly 100 cigarettes”.
A study of mosquito coils found that some mosquito coils contain octachlorodipropyl ether (s-2) that, during the smouldering of the coils, produces an extremely potent lung carcinogen as a byproduct called (bis(chloromethyl)ether (BCME)). Fortunately, s-2 is banned in many countries. It is no longer used commercially in the U.S. and prompted by reports of the risks associated with mosquito coils, Hong Kong authorities released a statement in 2005 regarding the recall of mosquito coils containing s-2.
An often quoted study titled “Mosquito coil emissions and health implications” analysed the components of commercially available mosquito coils from China and Malaysia and found that burning mosquito coils in an enclosed room may pose “significant acute and chronic health risks” with the fine and ultra fine particulate matter released from a single mosquito coil equaling that of up to 137 cigarettes.Regular use of Mosquito coil may lead to various lung infections and finally become an agent of cancer.
The problem in Egypt is that mosquito coil is sold without a label showing the chemicals used in its manufacture and we cannot be sure that it contains or is free of s-2.
📌Therefore, the Egyptian Drug Information Center at the Ministry of Health provides you with some recommendations when you have to use this product:
1. Do not use the mosquito coil if it is from unknown source and does not indicate the components and the composition
2. If necessary you can use it in far away periods
3. It should be used in an open place away from closed rooms
4. Use natural means, such as essential oils that have proved effectiveness in repelling mosquitoes such as:
- Citronella oil
- Clove oil
- Eucalyptus oil
- Lavender oil

No comments:

Google+ Badge

Popular Posts